Chat with us, powered by LiveChat

Verhuur van grond voor een mobiele telefoonmast

Deel dit artikel!

In tijden van groeiende vraag naar telecommunicatiediensten wordt het leasen van grond voor mobiele telefoonmasten steeds populairder. In Polen, maar ook over de hele wereld, streven mobiele netwerken ernaar het bereik en de kwaliteit van hun diensten te vergroten, wat de bouw van nieuwe basisstations vereist. Het leasen van grond voor een dergelijke mast kan voordelig zijn voor zowel de eigenaar van het onroerend goed als de telecommunicatie-exploitant.

De telecommunicatiemarkt in Polen is dynamisch en wordt gekenmerkt door intensieve infrastructuurontwikkeling. In Polen zijn er ruim 30.000 contracten voor de huur van grond voor mobiele telefoonmasten, en dit aantal groeit voortdurend. Uit het rapport van het Office of Electronic Communications (UKE) blijkt dat er eind 2023 ongeveer 20.390 basisstations in Polen waren, waarvan sommige worden beheerd door operators als Orange en T-Mobile. Het totale aantal telecommunicatiemasten en -torens in Polen omvat zowel operatormasten als masten die worden beheerd door infrastructuurbedrijven zoals Cellnex.

Cellnex: Het Spaanse bedrijf Cellnex Telecom, een van de grootste exploitanten van telecommunicatie-infrastructuur in Europa, heeft 14.525 telecommunicatiemasten en -torens in Polen. Veel van deze masten zijn afkomstig van overnames van mobiele netwerkoperators zoals Play en Plus​ ( Telepolis.pl )​ ( Telko )​.

Play (P4): Play, een van de belangrijkste mobiele operators in Polen, en Plus (Polkomtel), onderdeel van de Cyfrowy Polsat Group, gebruiken masten gekocht door Cellnex. In totaal gebruikt het Play-netwerk 7.517 masten en Plus 7.008 masten.

Investeringen in telecommunicatie-infrastructuur zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling van de markt. In 2023 werd 11,1 miljard PLN uitgegeven aan investeringen in telecommunicatie, wat iets minder is dan in het voorgaande jaar. Deze investeringen omvatten zowel de ontwikkeling van het 5G-netwerk als de modernisering van bestaande structuren.

De telecommunicatiemarkt in Polen is een van de meest dynamische in Europa, en operators investeren voortdurend in netwerkontwikkeling om aan de groeiende vraag van gebruikers te voldoen. Hierdoor wordt het grootste deel van het land gedekt door moderne telecommunicatiediensten, wat bijdraagt ​​aan het vergroten van de beschikbaarheid van snel mobiel internet en het verbeteren van de kwaliteit van mobiele telefoniediensten.

Het besluit om een ​​contract af te sluiten voor de locatie van een telecommunicatiemast vereist een grondige afweging en afweging van een aantal belangrijke zaken.

Ben jij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het terrein en het ontsluiten van zwaar materieel zoals wielkranen? Het bouwen van een telecommunicatiemast op eigen terrein is een verleidelijk aanbod dat extra inkomsten kan opleveren. Voordat u een beslissing neemt en het contract ondertekent, is het echter de moeite waard om een ​​paar zaken te overwegen. Controleer allereerst de technische omstandigheden van het perceel. Niet ieder pand is geschikt voor het bouwen van een mast. De sleutel is de ontwikkeling van het gebied, dat wil zeggen toegang tot elektriciteit en water, maar ook toegang. Zonder deze elementen kan het bouwproces aanzienlijk moeilijk of onmogelijk zijn.

De telecommunicatiemast heeft een constante stroomvoorziening nodig. Daarom moet het perceel worden uitgerust met een stabiele stroomaansluiting met voldoende vermogen om een ​​constante stroomvoorziening te garanderen. Telecommunicatiemasten zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar continu in bedrijf. Zij verzorgen telefoon- en internetcommunicatie en andere telecommunicatiediensten die zowel voor individuele gebruikers als voor publieke instellingen, bedrijven en hulpdiensten noodzakelijk zijn. Om deze reden kunnen ze zich geen stroomuitval veroorloven. Aangesloten stroom is ook een belangrijke parameter waarmee rekening moet worden gehouden bij het plannen van de mastinstallatie. Afhankelijk van de grootte en functie van de mast kunnen de stroomvereisten variëren. Standaard telecommunicatiemasten kunnen bijvoorbeeld een vermogen van enkele kilowatts tot enkele tientallen kilowatts nodig hebben.

Op basis van technische analyses en geplande belastingen moet de juiste aansluitcapaciteit worden geselecteerd. Uw energieleverancier kan u adviseren over de benodigde stroom en de infrastructuur die nodig is om deze te leveren. Het is ook de moeite waard om te overwegen om een ​​noodstroombron, zoals een generator, te installeren om de continuïteit van de mast te garanderen bij een stroomstoring. Vanwege het cruciale belang van de ononderbroken werking van telecommunicatietorens worden er ook vaak noodstroomsystemen geïnstalleerd. Dit kunnen noodgeneratoren of UPS-systemen (Uninterruptible Power Supply) zijn die stroom leveren in geval van een storing in het elektriciteitsnet.

Na het verkrijgen van de benodigde vergunningen wordt de stroomaansluiting aangelegd. Denk hierbij aan grondwerken, kabelaanleg en installatie van passende apparatuur zoals energiemeters, schakelborden en beveiliging. Moderne technologieën stellen operators in staat energiesystemen op afstand te monitoren. Dit maakt het mogelijk om snel te reageren op eventuele onregelmatigheden en het risico op stilstand in de mastbediening te minimaliseren.

Om de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening te garanderen, is het noodzakelijk dat de exploitant regelmatig technische inspecties van de energie-infrastructuur uitvoert. Denk hierbij aan het controleren van de staat van kabels, distributieapparatuur en noodstroomsystemen.

Hoewel een telecommunicatiemast zelf geen grote hoeveelheden water nodig heeft, kan toegang tot water nodig zijn tijdens de bouw en het onderhoud van de mast. Water kan ook nodig zijn om telecommunicatieapparatuur in grote installaties te koelen.

Het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de mast is aangesloten op het telecommunicatienetwerk. Denk hierbij aan een glasvezelverbinding of andere vormen van bekabelde verbindingen. Het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat het perceel toegang heeft tot de juiste telecommunicatiekanalen om problemen met de gegevensoverdracht te voorkomen.

Het perceel moet gemakkelijk toegankelijk zijn voor bouwmaterieel en onderhoudspersoneel. Voor het transport van bouwmaterialen en de mast zelf is een stevige toegangsweg noodzakelijk. Het is goed als het perceel ook toegang heeft tot gemeentelijke basisdiensten, wat het beheer van de voorziening in de toekomst zal vergemakkelijken.

Het gebied rond de mast moet worden beveiligd tegen toegang door onbevoegden. Denk hierbij aan hekwerken, alarmsystemen en monitoring. Bij de constructie en bediening van de mast moet ook rekening worden gehouden met de milieubeschermings- en arbeidsomstandigheden- en veiligheidsvoorschriften.

De ondergrond waarop de mast wordt geplaatst moet stabiel en goed voorbereid zijn. In sommige gevallen kan het nodig zijn geotechnisch onderzoek uit te voeren om er zeker van te zijn dat de mast veilig geplaatst wordt.

Voordat met de bouw wordt begonnen, is het noodzakelijk om alle benodigde vergunningen en toestemmingen van de relevante lokale autoriteiten en instellingen te verkrijgen. Beperkingen op de hoogte van gebouwen en constructies zijn afhankelijk van veel factoren en kunnen per land, regio en zelfs stad verschillen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende beperkingen en voorschriften:

  1. Bestemmingsplan: Lokale bestemmingsplannen specificeren de maximale bebouwingshoogte in een bepaald gebied. Ze kunnen variëren afhankelijk van het landgebruik (bijvoorbeeld residentiële, industriële en commerciële gebieden).
  2. Luchtvaartveiligheidsvoorschriften: In de buurt van luchthavens gelden strikte beperkingen op de bouwhoogte om een ​​veilige nadering en opstijging van vliegtuigen te garanderen.
  3. Omgevingsomstandigheden: Er kunnen beperkingen worden opgelegd om de natuurlijke omgeving, het landschap of beschermde gebieden te beschermen.
  4. Monumenten en erfgoedbescherming: In historische gebieden en in de buurt van monumenten kunnen hoogtebeperkingen van toepassing zijn om het architectonische en historische karakter van de locatie te behouden.
  5. Brandvoorschriften: De bouwhoogte kan beperkt zijn vanwege evacuatie- en brandveiligheidseisen.
  6. Infrastructuur en stadsdiensten: De hoogte van gebouwen kan worden beperkt door de beschikbaarheid van infrastructuur zoals water, riolering, elektriciteit en transport.
  7. Bouwdichtheid: Hoogtebeperkingen kunnen verband houden met dichtheidsvereisten om overdichtheid te voorkomen en de levenskwaliteit van de bewoners te behouden.
  8. Esthetiek en stedenbouw: stadsbesturen kunnen beperkingen opleggen om de esthetiek en architectonische integriteit van een gebied te behouden.
  9. Impact op de buurt: De hoogte van gebouwen mag beperkt zijn om het uitzicht, de toegang tot daglicht en de privacy van bewoners van aangrenzende gebouwen niet te belemmeren.

Voorbeelden van specifieke beperkingen kunnen variëren, dus het is altijd de moeite waard om de lokale regelgeving en bestemmingsplannen in uw regio te controleren.

Toegang tot uw eigendom voor zwaar bouwmaterieel is een belangrijk aspect dat van invloed kan zijn op de beslissing van een telecommunicatiebedrijf om uw grond te huren. Zorg ervoor dat er voldoende toegangswegen zijn voor het vervoer van grote machines en bouwmaterialen. De toegangswegen moeten in goede staat zijn, zodat zwaar materieel de locatie zonder problemen kan bereiken. Als de wegen in slechte staat zijn, kan het bouwbedrijf het project op uw perceel stopzetten. Ook is het belangrijk dat de wegen breed genoeg zijn en geen gewichtsbeperkingen kennen.

Voordat u het contract ondertekent, is het ook de moeite waard om vertrouwd te raken met de administratieve procedures en formaliteiten die nodig zijn om te beginnen met de bouw van een telecommunicatiemast.

  1. Bouwvergunningen: Voor de bouw van een telecommunicatiemast zijn de juiste bouwvergunningen vereist. U moet uitzoeken welke documenten u nodig heeft en wat de procedures zijn om deze te verkrijgen.
  2. Afspraken met buren: In sommige gevallen kan het nodig zijn om toestemming van buren te verkrijgen voor het bouwen van een mast. Het is de moeite waard om vooraf met uw buren te praten om latere conflicten te voorkomen.
  3. Huurovereenkomsten en voorwaarden: Lees de voorwaarden van uw huurovereenkomst zorgvuldig door. Zorg ervoor dat ze nuttig zijn en duidelijk de rechten en plichten van beide partijen definiëren. Het is ook de moeite waard om een ​​advocaat te raadplegen om er zeker van te zijn dat het contract legaal is en uw belangen beschermt.

Procedure inzake de vergunning voor de aanleg van telecommunicatie-infrastructuur

Het bouwen van een telecommunicatiemast op eigen terrein kan aanzienlijke financiële voordelen opleveren, maar vergt een zorgvuldige voorbereiding en analyse. Het controleren van de technische omstandigheden van het perceel en het begrijpen van de administratieve procedures en formaliteiten zijn cruciaal voor het succes van het hele project. Dankzij een goede voorbereiding kan het mastbouwproces soepel en probleemloos verlopen.

Voordat u de overeenkomst ondertekent: Zorg ervoor dat uw buren positief staan ​​tegenover de geplande investering

Bij het plannen van de installatie van een gsm-mast is het de moeite waard aandacht te besteden aan de meningen en attitudes van buren. Deze masten veroorzaken vaak controverse, voornamelijk om twee redenen: gezondheidsproblemen en landschapsesthetiek. Het verkrijgen van toestemming van de lokale gemeenschap kan het installatieproces van de mast aanzienlijk vergemakkelijken en mogelijke conflicten in de toekomst voorkomen. In dit artikel zullen we bekijken waarom de toestemming van buren zo belangrijk is en hoe we dit probleem het beste kunnen aanpakken.

  • Gezondheidsproblemen

Een van de belangrijkste redenen waarom bewoners tegen de bouw van mobiele telefoonmasten zijn, is bezorgdheid over de mogelijke gevolgen voor de gezondheid. Volgens onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ligt de blootstelling aan elektromagnetische velden (EMF) gegenereerd door basisstations voor mobiele telefoons op een zeer laag niveau en valt binnen de internationale richtlijnen. In veel gemeenschappen blijven deze zorgen echter groot en kunnen leiden tot verzet tegen de installatie van masten.

Voorbeeld: In 2019 blokkeerden inwoners van de stad Zaanstad met succes de bouw van een mast vanwege gezondheidsproblemen. Hoewel de nationale gezondheidsautoriteit verklaarde dat er geen bewijs was dat de masten schadelijk waren, waren de protesten van de bewoners zo hevig dat de investering werd opgeschort. Meer in het artikel: “Wat doen 5G-golven met je hersenen?”

  • Landschapsesthetiek

Een ander veelgehoord argument tegen de bouw van gsm-masten is de impact ervan op de esthetiek van het landschap. Veel mensen zijn van mening dat hoge constructies het uitzicht bederven en de waarde van onroerend goed in de omgeving kunnen verlagen. Daarom is het belangrijk om openbare consultaties uit te voeren voordat met de investering wordt begonnen, en rekening te houden met de mening van bewoners over de locatie en het uiterlijk van de geplande mast.

Voorbeeld: In 2020 waren inwoners van de Britse stad Bath tegen de bouw van een mast op een historische plek vanwege de impact ervan op het landschap. Na veel debatten en overleg besloot de exploitant de mast naar een andere locatie te verplaatsen, waarmee een einde kwam aan het conflict. Meer in het artikel: “Basisstation in draadloze communicatie: de sleutel tot moderne telecommunicatie”

  • Statistieken en onderzoek

Uit onderzoek van adviesbureau Deloitte blijkt dat investeringen in infrastructuur, zoals de bouw van zendmasten voor mobiele telefonie, op minder maatschappelijke weerstand kunnen stuiten als ze voorafgegaan worden door betrouwbaar overleg met de lokale gemeenschap. Volgens een rapport uit 2021 hadden projecten die goedkeuring van de lokale gemeenschap kregen, 50% meer kans om succesvol te worden voltooid.

Bovendien blijkt uit gegevens verzameld door het analytische bedrijf Statista dat 60% van de bewoners in gebieden waar openbare raadplegingen plaatsvonden voordat de investering begon, een positieve houding hadden ten opzichte van de nieuwe masten, vergeleken met 30% in gebieden waar dergelijke raadplegingen niet plaatsvonden.

Hoe kunt u gemeenschapsgoedkeuring krijgen?

  1. Publieke Consultaties: Het houden van open bijeenkomsten met bewoners, waarin investeringsplannen kunnen worden gepresenteerd, vragen beantwoord en twijfels weggenomen.
  2. Transparante Communicatie: Het verstrekken van informatie over de impact van masten op de gezondheid en het milieu, gebaseerd op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek.
  3. Ontwerpaanpassing: Pas indien mogelijk de locatie en het uiterlijk van de mast aan de verwachtingen van de gemeenschap aan, bijvoorbeeld door deze te verbergen in structuren die op bomen of gebouwen lijken.
  4. Partnerschap met lokale autoriteiten: samenwerken met lokale autoriteiten en gemeenschapsorganisaties om hun steun en het vertrouwen van bewoners te winnen.

Op de lange termijn zal de instemming van de lokale gemeenschap bijdragen aan het harmonieus naast elkaar bestaan ​​van nieuwe technologieën en de bestaande stedelijke omgeving.

Voordelen voor landeigenaren van het hebben van een BTS

  1. Vast inkomen – Grondeigenaren kunnen rekenen op regelmatige inkomsten uit de pachtovereenkomst. Leasecontracten zijn doorgaans langlopend, waardoor de financiële stabiliteit jarenlang gewaarborgd is. Dergelijke contracten bevatten echter een clausule die het mogelijk maakt het contract op korte termijn te beëindigen.
  2. Toename van de waarde van het onroerend goed – De aanwezigheid van een mobiele telefoonmast op het perceel kan de marktwaarde ervan verhogen, vooral in landelijke of perifere gebieden.
  3. Lage onderhoudskosten – De huurder, dat wil zeggen de telecommunicatie-exploitant, draagt ​​doorgaans alle kosten die verband houden met de bouw en het onderhoud van de mast.
  4. Grondeigenaren kunnen gebruik maken van de mogelijkheid van een eenmalige betaling voor de langetermijnhuur van ruimte voor telecommunicatie-infrastructuur aangeboden door Telecom Infrastructure Partners. Deze optie kan met name aantrekkelijk zijn voor bedrijven, coöperaties, kantoren, instellingen en particulieren die snel toegang moeten hebben tot grotere sommen geld. De financiële voordelen van het veranderen van de maandhuur in een eenmalige hoge betaling zijn doorgaans vele malen hoger.

Een eenmalig, rentevrij bedrag biedt een breed scala aan investeringsmogelijkheden, waardoor het gemakkelijker wordt om te investeren in de meest effectieve soorten bedrijfsactiviteiten die hogere rendementen op de lange termijn opleveren. Dit is beslist voordeliger dan lage, regelmatige betalingen, die vaak al jaren niet meer geïndexeerd worden.

Financiële stabiliteit: Een eenmalige betaling elimineert het risico op mogelijke problemen met reguliere huurbetalingen. Regelmatige betalingen zijn onderworpen aan een kortetermijnclausule, meestal drie maanden, wat leidt tot een gebrek aan financiële duurzaamheid op de lange termijn. Bovendien maakt de beëindigingsclausule van het contract het onmogelijk om een ​​lening te verkrijgen, omdat de banken maandelijkse betalingen niet als voldoende kredietzekerheid beschouwen.

Het ontbreken van langetermijnverplichtingen en het ontvangen van een eenmalige betaling bevrijdt de grondeigenaar van de noodzaak om de huurovereenkomst jarenlang te monitoren en te beheren.

Voordelen voor telecomoperatoren

Het leasen van grond voor een mobiele telefoonmast brengt een aantal voordelen voor telecommunicatie-exploitanten met zich mee, waaronder een grotere dekking, financiële besparingen, locatieflexibiliteit en de mogelijkheid van een snellere implementatie van moderne technologieën. Deze factoren maken leasen tot de voorkeursvorm voor het verwerven van grond voor de ontwikkeling van de telecommunicatie-infrastructuur.

  1. Vergroten van de dekking – Nieuwe zendmasten voor mobiele telefonie stellen operators in staat hun netwerken uit te breiden, wat zich vertaalt in een betere signaaldekking in verschillende regio’s. Vooral in landelijke, perifere of moeilijk bereikbare gebieden, waar de infrastructuur minder ontwikkeld is, is de bouw van nieuwe masten cruciaal. Hierdoor kunnen operators hun klanten betrouwbare toegang bieden tot telecommunicatiediensten, zoals snel mobiel internet of hoogwaardige spraakoproepen. Netwerkuitbreiding draagt ​​ook bij aan het verminderen van de druk op de bestaande infrastructuur, waardoor de kwaliteit van de dienstverlening verbetert, zelfs in dichtbevolkte stedelijke gebieden.
  2. Besparingen – Het leasen van grond voor een zendmast is vaak winstgevender dan het hiervoor kopen van onroerend goed. De kosten voor het kopen van grond, vooral op aantrekkelijke locaties, kunnen zeer hoog zijn. Leasing stelt operators in staat financiële middelen op een flexibelere manier toe te wijzen, waardoor investeringen in technologie en infrastructuurontwikkeling mogelijk worden. Bovendien elimineert leasing de kosten die gepaard gaan met het onderhoud en beheer van het onroerend goed, wat zich vertaalt in lagere exploitatiekosten. Bovendien kunnen leaseovereenkomsten worden afgestemd op de specifieke behoeften van exploitanten, waardoor een effectievere budgetplanning mogelijk wordt.
  3. Locatieflexibiliteit – Telecommunicatiebedrijven kunnen strategisch de meest gunstige locaties selecteren in termen van signaaldekking en servicevraag. Dankzij leasing hebben ze de mogelijkheid om snel te reageren op veranderende marktbehoeften en zich aan te passen aan de dynamisch groeiende vraag naar telecommunicatiediensten. Door de mogelijkheid om verschillende locaties te selecteren, kunnen operators het netwerk optimaliseren en de zogenaamde “witte vlekken”, d.w.z. gebieden zonder dekking. Bovendien maakt locatieflexibiliteit een betere aanpassing van de infrastructuur aan specifieke geografische en demografische omstandigheden mogelijk, waardoor de operationele efficiëntie van het telecommunicatienetwerk toeneemt.
  4. Snellere implementatie van 5G-technologie – Het leasen van grond voor mobiele telefoonmasten is vooral belangrijk in de context van de implementatie van 5G-technologie. Nieuwe telecommunicatiestandaarden vereisen een dichter netwerk van basisstations om een ​​hoge doorvoer en lage latentie te garanderen. Dankzij flexibele leasemogelijkheden kunnen operators nieuwe technologieën sneller en efficiënter implementeren, wat cruciaal is in de competitieve telecommunicatiemarkt. Door de ontwikkeling van de 5G-infrastructuur te versnellen, kunnen operators moderne diensten aanbieden, zoals het Internet of Things (IoT), autonome voertuigen en geavanceerde oplossingen voor slimme steden.
  5. Minimaliseren van investeringsrisico – Door grond te leasen kunnen exploitanten het investeringsrisico dat gepaard gaat met de aankoop van onroerend goed minimaliseren. Als de technologie, de marktvraag of de wettelijke regelgeving veranderen, kunnen exploitanten hun strategie gemakkelijker aanpassen zonder de hoge kosten van het bezitten van onroerend goed te hoeven maken. Door de flexibiliteit van het huurcontract kunt u dynamisch inspelen op veranderende marktomstandigheden en uw concurrentiepositie op de telecommunicatiemarkt behouden.
  6. Samenwerking met telecominfrastructuurpartners. In een dynamisch telecommunicatielandschap kan het belang van strategische partnerschappen niet genoeg worden benadrukt. Telekom Infrastructure Partners (TIP) biedt een uniek model voor telecommunicatiebedrijven en operators om de operationele efficiëntie en financiële stabiliteit te vergroten. Door met TIP samen te werken profiteren telecommunicatiebedrijven van voorspelbare kasstromen op de lange termijn, verlagingen van de kapitaaluitgaven, operationele efficiëntie en de flexibiliteit om zich te concentreren op hun kernactiviteiten.

Een van de belangrijkste aannames van het TIP-bedrijfsmodel is het investeren in de lease van telecommunicatie-infrastructuur met bestaande contracten. In tegenstelling tot traditionele torenbedrijven die het delen van locaties en de huurprijzen willen maximaliseren, biedt TIP stabiele, obligatie-achtige kasstromen op de lange termijn. Deze stabiliteit is van cruciaal belang voor telecommunicatiebedrijven, die op TIP kunnen vertrouwen voor het beheer van locatiehuurovereenkomsten zonder de volatiliteit die gepaard gaat met investeringen in fysieke infrastructuur.

Door langetermijncontracten af ​​te sluiten, doorgaans met een looptijd van dertig jaar, biedt TIP telecommunicatiebedrijven een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom, die essentieel is voor financiële planning en stabiliteit. Locatie-eigenaren worden geconfronteerd met een binair risico, waarbij de locatie bestaat en inkomsten genereert, of niet. TIP vermindert dit risico door een gediversifieerde portefeuillebenadering. Met honderden of duizenden zetels in zijn portefeuille beheert TIP het portefeuillerisico, wat betekent dat het einde van de lease van één zetel geen drastische impact heeft op de algehele financiële gezondheid van het bedrijf.

Risicodiversificatie is gunstig voor telecomexploitanten omdat het een veiliger en stabieler financieel klimaat biedt. Veel eigenaren van mobiele ruimtes geven de voorkeur aan eenmalige betalingen vooraf in plaats van betalingen in de loop van de tijd. Deze aanpak komt ten goede aan locatie-eigenaren doordat ze direct kapitaal krijgen en helpt telecommunicatiebedrijven door het faciliteren van huurwijzigingen en -verlengingen zonder dat er opnieuw onderhandeld hoeft te worden.

Dit is vooral waardevol bij de implementatie van nieuwe technologieën zoals 5G, waarbij snelheid en efficiëntie cruciaal zijn. Samenwerking met TIP vereenvoudigt het proces van technologie-implementatie en modernisering van de infrastructuur. TIP fungeert als één aanspreekpunt voor meerdere BTS’en, waardoor vertragingen en complicaties die gepaard gaan met heronderhandelingen worden geëlimineerd. Dit ondersteunt het aanbieden van diensten met toegevoegde waarde, zoals zakelijke wholesaletoegang, edge computing, glasvezelinfrastructuur en data-analysediensten.

Door operationele hindernissen te minimaliseren, kunnen telecommunicatiebedrijven nieuwe technologieën sneller adopteren en zo een concurrentievoordeel op de markt behouden. Telecomexploitanten geven er vaak de voorkeur aan om hun kapitaaluitgaven toe te wijzen aan kernactiviteiten in plaats van aan het leasen van grond en terreinen. Met het TIP-model kunnen exploitanten de kapitaaluitgaven verminderen door de financiële lasten van de leasepremie op zich te nemen. Bovendien helpt TIP de operationele kosten te verlagen door contracten te faciliteren die eigenaren van locaties eerder bereid zijn te accepteren, waardoor kostbare en tijdrovende juridische procedures worden vermeden.

Door financiële optimalisatie kunnen operators meer investeren in innovatie en serviceverbetering, waardoor groei en klanttevredenheid worden gestimuleerd. TIP-oprichter Eric Overman heeft uitgebreide ervaring met het beheren van leasepremies over de hele wereld. Met aanzienlijke financiële steun van InfraBridge en SwissLife Properties Managers is TIP gepositioneerd om grootschalige leasebonus- en sale-back-programma’s over de hele wereld te implementeren. Een solide financiële basis en ervaring maken TIP tot een betrouwbare partner voor telecommunicatiebedrijven die het beheer van ruimtehuur en financiële activiteiten willen optimaliseren.

In een sector waar stabiliteit, efficiëntie en financiële optimalisatie van cruciaal belang zijn, kunnen telecommunicatiebedrijven aanzienlijk profiteren van de samenwerking met Telekom Infrastructure Partners. Het innovatieve bedrijfsmodel van TIP biedt voorspelbare kasstromen op de lange termijn, vermindert het financiële risico, verhoogt de operationele efficiëntie en biedt aanzienlijke vooruitbetalingen. Door met TIP samen te werken kunnen telecommunicatiebedrijven zich concentreren op hun kernactiviteiten, technologische vooruitgang stimuleren en een concurrentievoordeel behouden in een steeds evoluerend telecommunicatielandschap.

Samenvattend vereist het proces van het leasen van grond voor een mobiele telefoonmast verschillende belangrijke stappen. De eerste is het onderhandelen en sluiten van het contract, inclusief het bepalen van de huurprijs, de duur van het contract en de regels voor de verlenging ervan. Vervolgens moeten administratieve goedkeuringen worden verkregen, inclusief vergunningen van lokale autoriteiten en, in sommige gevallen, van buren. De volgende fase is ervoor te zorgen dat de investering voldoet aan de regelgeving op het gebied van milieubescherming en volksgezondheid.

Uitdagingen en toekomstperspectieven omvatten sociale protesten, wetswijzigingen en technologische vooruitgang. De lokale gemeenschap kan zich tegen de bouw van masten verzetten vanwege zorgen over de gezondheid of de landschapsesthetiek. Veranderende wettelijke voorschriften kunnen van invloed zijn op de huurvoorwaarden en de bouw van nieuwe basisstations. De dynamische ontwikkeling van 5G-technologie en toekomstige innovaties kunnen de vraag naar masten vergroten, wat nieuwe kansen creëert voor zowel landeigenaren als exploitanten.

Het leasen van grond voor een mobiele telefoonmast kan voordelen opleveren voor zowel vastgoedeigenaren als telecommunicatiebedrijven. Ondanks de uitdagingen die verband houden met wettelijke regelgeving en de lokale gemeenschap, zijn de vooruitzichten voor deze markt veelbelovend, vooral in de context van de groeiende vraag naar mobiele diensten en zich ontwikkelende technologieën.

Halverwege de jaren negentig begonnen drie bedrijven (American Radio, Castle Towers en Steve Bernstein Associates) in de Verenigde Staten zich te specialiseren in de verkoop van ruimte op telecommunicatietorens aan meerdere huurders. Dit leidde tot de oprichting van reuzen als American Tower, Crown Castle en SBA Communications. Mobiele netwerkoperatoren (MNO’s) in de VS realiseerden zich dat het beheer van passieve infrastructuur niet de kern van hun activiteiten was, dus begonnen ze hun masten te verkopen aan infrastructuurbedrijven die ze efficiënter en goedkoper konden beheren. Als gevolg hiervan verwierven Crown Castle en American Tower torens van T-Mobile, AT&T en Verizon Wireless voor miljarden dollars, en in Europa verwierf Cellnex duizenden torens in Spanje, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

De volgende fase was de derde golf, geïnitieerd door bedrijven als Wireless Capital Partners en Unison Site Management, die zich richtten op het verwerven van landpachtrechten, en dit model verspreidde zich naar de internationale markten. WIP heeft geïnvesteerd in duizenden locaties in 20 landen. Torenbedrijven zijn een natuurlijke uitlaatklep geworden voor lease-aggregators. TIP, opgericht in 2020, blijft investeren in voorspelbare kasstromen op de lange termijn door stabiele leasevoorwaarden aan te bieden aan mobiele netwerkoperatoren en torenbedrijven.

Bronnen:

  • Verhuur van grond voor een zendmast – waar moet u op letten?
  • Procedure inzake de vergunning voor de aanleg van telecommunicatie-infrastructuur.
  • Basisstations – Leaseovereenkomsten
  • Waar kan een mobiele telefoonmast worden geplaatst ? Het bedrijf vroeg een vergunning aan om een ​​basisstation voor mobiele telefoons in Łódź te bouwen, maar stuitte op tegenstand van buren die bang waren de ruimtelijke orde te schenden en een negatieve impact op het milieu te hebben. De burgemeester van Łódź keurde het project goed, ondanks bezwaren, met het argument dat de investering in overeenstemming is met de regelgeving en geen beslissing over de milieuomstandigheden vereist. De voivode van Łódź handhaafde dit besluit. De Provinciale Administratieve Rechtbank (WSA) in Łódź heeft echter verklaard dat het noodzakelijk is een verklarende procedure te voeren met betrekking tot het stralingsvermogen van de antennes en de impact van de investering op het milieu. De provinciale administratieve rechtbank vernietigde de beslissingen van de voivode en de president, in afwachting van een nieuwe procedure.
  • De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties (VN), gevestigd in Genève, verantwoordelijk voor de volksgezondheid. In 1946 riep de VN de Internationale Gezondheidsconferentie bijeen in New York, waar 61 landen de WHO-grondwet ratificeerden. In 1948, toen de organisatie haar activiteiten begon, bedroeg het aantal lidstaten 88. Momenteel (vanaf juli 2020) behoren 194 landen tot de WHO. De belangrijkste feestdag die door de WHO wordt georganiseerd is Wereldgezondheidsdag, die valt op 7 april (de verjaardag van de oprichting van de organisatie). De taak van de WHO is om de samenwerking tussen landen op het gebied van de gezondheidsbescherming en de bestrijding van epidemieën van infectieziekten te vergroten, en om normen vast te stellen met betrekking tot de samenstelling van medicijnen en de voedselkwaliteit. De organisatie streeft er ook naar om zoveel mogelijk mensen medische zorg te bieden en de kindersterfte terug te dringen. De grootste successen van deze organisatie zijn onder meer het bestrijden van de epidemie van gevaarlijke ziekten zoals pokken, tuberculose, malaria, cholera en de pest door middel van massale vaccinaties.
  • Bedrijfsrapport – Deloitte Touche Tohmatsu Limited , beter bekend als Deloitte, is een internationaal professioneel dienstennetwerk. Deloitte is ‘s werelds grootste professionele dienstverleningsnetwerk, gemeten naar omzet en medewerkers, en wordt erkend als een van de Big Four accountantskantoren, naast EY, KPMG en PwC. Deloitte biedt audit-, advies-, financieel advies-, risicoadvies-, belasting- en juridische diensten, heeft wereldwijd ongeveer 457.000 werknemers in dienst en is actief in meer dan 150 landen. In het fiscale jaar 2023 boekte het netwerk een omzet van $64,9 miljard. Het bedrijf sponsorde vele evenementen, waaronder de Olympische Zomerspelen van 2012.
  • Statista Analytics – Statista is een toonaangevend wereldwijd markt- en consumentendataplatform, opgericht in 2007 in Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer 800 medewerkers in dienst, verspreid over kantoren in onder meer in Hamburg, Londen, New York, Los Angeles, Parijs, Singapore en Warschau. Het biedt een breed scala aan inhoud, zoals marktvoorspellingen, onderzoeken en rapporten, maar ook statistieken en infographics. Statista biedt uitgebreide gegevens over verschillende marktsectoren, waaronder FMCG, digitale media en technologie, over 150 landen, waaronder Polen.
  • UPS (Uninterruptible Power Supply) – Een ononderbroken stroomvoorziening (UPS) levert automatische back-upstroom wanneer de hoofdstroomvoorziening uitvalt en schakelt over naar energie die is opgeslagen in batterijen, supercondensatoren of vliegwielen, en biedt vrijwel onmiddellijke bescherming. Hoewel de levensduur van de batterij kort is, is het voldoende om een ​​back-upstroomvoorziening te gebruiken of de apparatuur veilig uit te schakelen. UPS’en zijn ook voorzien van overspanningsbeveiliging ter bescherming tegen stroompieken. Ze beschermen apparatuur zoals computers, datacenters en telecommunicatieapparatuur, van kleine eenheden voor individuele computers tot grote systemen voor hele datacenters. Naast het leveren van stroom op korte termijn, kunnen UPS’en veel voorkomende stroomproblemen corrigeren, zoals spanningspieken, spanningsdalingen, ruis, frequentie-instabiliteit en harmonische vervorming. Bij de selectie van UPS moet rekening worden gehouden met zowel de capaciteit als de vereiste stroomkwaliteit om nieuwe problemen met de stroomkwaliteit te voorkomen.
  • Office of Electronic Communications (UKE) – is een regelgevende instantie die verantwoordelijk is voor de telecommunicatie- en postmarkten, het beheer van frequentiebronnen en de controle van producten die elektromagnetische velden uitstralen, inclusief radioapparatuur. De belangrijkste taken omvatten analyse, regulering en controle van de telecommunicatie- en postmarkten, beheer van frequentie- en telefoonnummerbronnen, en controle van elektromagnetische compatibiliteit. Het is een afzonderlijk en onafhankelijk orgaan, dat op verzoek van de premier door de Sejm wordt benoemd voor een ambtstermijn van vijf jaar. De missie van de president van UKE is het waarborgen van de toegang tot moderne telecommunicatie- en postdiensten, en zijn visie is om op te treden als een objectieve moderator van de marktontwikkeling.

MEER ARTIKELEN

Misschien ben je geïnteresseerd...